4 tips voor het sparen van de btw

Belastingen… Leuker kunnen we het niet maken, wel… en vul maar zelf in welke dingen bij je opkomen. Toch heb je er mee te maken. Leuk of niet. Voor beginnende ondernemers kan dit nog wel eens als een verrassing komen. Helaas zijn belastingen een regelmatig en terugkerend fenomeen. Je kunt achteraf verrast worden of… vooraf hier rekening mee houden.
In dit artikel ontvang je 4 tips voor het sparen van de btw.

Laten we beginnen.

Wellicht zijn dit open deuren en misschien ook niet.
Belastingen komen regelmatig terug. De meeste mensen moeten na afloop van het kwartaal aangifte omzetbelasting doen.  Jaarlijks wordt er een jaarrekening opgesteld, moet er aangifte vennootschapsbelasting, en inkomstenbelasting gedaan worden. 

BTW sparen

Dit kun je zelf doen. Het feit dat je het zelf kunt doen, betekent niet dat je het ook zelf moet doen. Beter is hulp vragen aan experts, want een foutje is zo gemaakt en een rood kruisje achter je naam blijft je jaren achtervolgen.

Daarbij komt dat experts op de hoogte zijn van de laatste belastingwetten en regels. Grote kans dat jij die specifieke kennis niet hebt. 

Goed, je snapt het belang.

Per kwartaal: aangifte omzetbelasting
Jaarlijks: aangifte vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting.

Sommige ondernemers krijgen een voorlopige aanslag. Deze aanslag is gebaseerd op een schatting van inkomsten en uitgaven. 

Gek genoeg kan zo’n voorlopige aanslag best prettig zijn, want het levert een minuscule korting op. Een ander voordeel is dat de voorlopige aanslag vrij snel betaald moet worden. Dat zorgt er direct voor dat er gespaard is voor de belasting die in de toekomst betaald moet worden.

In dit artikel laten we de voorlopige aanslag buiten beschouwing.

Zo, en nu dan de 4 tips voor het sparen van de btw.

De meeste ondernemers hebben ergens wel een spaarrekening. Mogelijk wordt deze niet uitbundig gebruikt met de lage rentevergoeding. Het is veel slimmer om geld aan het werk te zetten in plaats van het te laten sterven onder de hoge inflatie.

Investeren in je eigen business met een goed rendement is altijd slimmer.

Toch is sparen niet helemaal onzinnig.

Bij verschillende banken is het mogelijk meerdere rekeningen aan te maken. Bunq en KNAB zijn hier met name goed in. De grotere banken zoals ABN, ING en Rabobank hebben soortgelijke oplossingen. 

Check bij jouw bank of het mogelijk is meerdere rekeningen aan te maken.

De volgende tips gaan hier op door.

Meerdere bankrekeningen

Wanneer je hebt uitgevonden hoe je bij jouw bank meerdere rekeningen kunt aanmaken, gaan we deze nu inrichten. De eerste rekening die we gaan aanmaken is bedoeld voor de btw.

Op deze rekening zet je geld apart voor de btw.

Een ruwe schatting voor de btw is makkelijk te maken. Je kijkt naar de btw in de omzet en vermindert deze met de btw van de kosten. Dat verschil moet je straks als btw afdragen.

Mis je dan iets? Ja, mogelijk.

Is het nauwkeurig? Nee, het is niet heel nauwkeurig.

Maarrr… wanneer je dit geld apart gaat zetten voor de btw, heb je de eerste buffer opgebouwd en wordt het straks makkelijk om deze te betalen.

Btw rekening

Uiteraard heb je leukere dingen om voor te sparen. Daarbij kun je wellicht vast een paar leuke investeringen bedenken die je in plaats van dit suffe sparen kunt doen.

Toch is het handig. Waarom dan?

De allerbelangrijkste reden om te sparen voor de btw is de wetenschap dat de btw formeel niet van jou is. Je bent het tussenstation, de parkeerplaats, het doorgeefluik voor deze bedragen. Je ontvangt het en geeft het op een later moment aan de belastingdienst. 

Door het niet te zien als jouw geld wordt het makkelijker om dit apart te zetten.

Nog een reden.

Wanneer je de btw op een aparte rekening zet dan voorkom je dat je het straks niet kunt betalen. 

Winst maken is voor veel ondernemers geen probleem. Nieuwe, interessante en leuke projecten bedenken, kunnen ondernemers als de beste!

De rekeningen betalen is soms lastiger. Dat komt vaak omdat er nog openstaande facturen uitstaan die je nog moet ontvangen. Dus, de omzet is er wel, maar de betaling niet.

Wanneer je nu spaart voor de btw zorgt dat voor twee dingen en misschien wel drie:

  1. Je kunt straks gemakkelijk de btw betalen. Dat is fijn!
  2. Sparen zorgt ervoor dat je nu minder kunt uitgeven.
    Dat betekent dat je automatisch anders gaat kijken naar je uitgaven. Dat is sowieso altijd een goed idee.
  3. Dit is de bonus: het zorgt voor een betere gemoedstoestand. Zogenaamde ‘piece of mind’.

Kortom, de btw op een aparte rekening zetten is slim, want het geld is niet van jou en op deze manier voorkom je straks een betalingsprobleem. 

BTW sparen

De makkelijkste manier is om periodiek je boekhoudprogramma te openen en te kijken naar de ontvangen en betaalde btw. Het verschil is het bedrag dat je straks terug moet geven aan de belastingdienst. 

Zet dat verschil op je btw rekening. 

Wat is periodiek?

Dat is afhankelijk van hoeveel facturen je stuurt en ontvangt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan 1 x per week. Het is wel slim om dit op een vast moment in je agenda te zetten. Dan word je er automatisch aan herinnert. 

Tips voor het sparen van de BTW

Een mogelijke obstakel staat hierboven al genoemd: je hebt veel omzetfacturen en die zijn nog niet betaald. In die facturen ligt de btw vast.

Dit speelt nog meer wanneer je een betalingstermijn van bijvoorbeeld 30 dagen of meer hebt en je factureert in de laatste maand van het kwartaal. 

Een ding weten we zeker: de belastingdienst houdt weinig rekening met jouw cashflow uitdagingen.  En zeker wanneer je met deze aanpak begint, zul je tegen deze uitdaging aanlopen.

BTW factuur

Een ander mogelijk obstakel is dat je er niet aan denkt of het simpel weg niet doet.

Het er niet aandenken is simpel op te vangen met een herinnering in een willekeurige app of agenda.

Het niet doen, is wat anders! Daar bestaat geen app voor 😊

Maak het jezelf zo eenvoudig mogelijk en zorg dat deze check een nieuwe gewoonte wordt. 

Je gaat er een hoop plezier van hebben. 

Je hebt iemand ingehuurd voor jouw administratie. Daar betaal je voor en misschien wel elke maand een beetje. Maak er dan ook gebruik van, zet ze aan het werk!

Zorg dat je boekhoudprogramma gekoppeld is aan je bank, lees tijdig je inkoopbonnen en inkoopfacturen in en verstuur je facturen zo snel mogelijk naar je klanten.

Nu pas kan jouw administratiekantoor aan de slag voor jou. Meestal krijg je snel een reactie en weet je of je genoeg apart hebt gezet. Soms heb je teveel apart gezet en soms niet. Hoe dan ook, betaal de belastingdienst snel nadat je het verlossende woord van je administratiekantoor hebt ontvangen. 

Misschien blijft er nog wat over op je btw rekening. Lekker laten staan! Je hoeft nu de volgende keer minder apart te zetten. 

Zodra je in dit juiste ritme zit van apart zetten, de administratie delen met je financiële partner en vervolgens betalen, dan wordt dit deel van je onderneming weer een stuk relaxter. 

Wellicht zijn het open deuren en doe je het al. Misschien ook niet. Overweeg in ieder geval om de btw direct op een aparte rekening te zetten. Dit geld is toch niet van jou. Dus, behandel het ook zo. Jij moet er alleen even goed oppassen. 

Dat doe je met de 4 tips voor het sparen van de btw

  1. zorg voor meerdere bankrekeningen
  2. maak een btw rekening
  3. zet het in je agenda
  4. stuur je administratie snel naar je boekhouder

Heel veel succes en heb je vragen?

Stuur een berichtje en we antwoorden snel.