De boekhoudklik

Jij hebt je bedrijf en dat loopt als een malle. Misschien heb je zelfs personeel in dienst en werk je met freelancers. Je zit in een goeie flow en je business groeit.

Maar… groeit je boekhouder met je mee? Zit je nog op dezelfde golflengte met je administratiekantoor? Met andere woorden, hoe zit het met de boekhoudklik?

Het kan natuurlijk ook even iets minder gaan in jouw bedrijf. Je hebt wat problemen en tegenslagen gehad. Hoe reageert jouw boekhouder hierop. Toch weer die boekhoudklik.

Boekhouding

Boekhouder voor het leven

Er komt een moment dat je voor een boekhouder of administratiekantoor kiest. Dat heb je al gedaan of je staat op het punt dat te doen. Zelf doen, is natuurlijk ook een optie, maar dat vinden veel mensen toch een boel gedoe.

Meestal ga je zo’n soort relatie voor een lange(re) periode aan. De relatie met je boekhouder is anders dan de relatie met je telefoonprovider. Die met je telefoonprovider vinden we iets gemakkelijker te verbreken. Dat heeft natuurlijk met het risico en gedoe-gehalte te maken.

Je verandert waarschijnlijk ook niet snel van kapper: risico is voor sommigen te groot!

Net zoals het switchen van bank waar al jouw betalingen lopen. Dat levert voor mensen eerder hoofdpijn op dan plezier. Op lange termijn kan het absoluut zinvol zijn. 

Verander van leverancier van kantoorartikelen en het risico is beperkt tot het pak papier wat je daar bestelt. Maar veranderen van bank, boekhouder of kapper 😊 is meer risico en gedoe.

Is de keuze van je boekhouder dan een huwelijk voor het leven?

Dat natuurlijk ook weer niet. Wanneer scheiden jullie dan wel, waarom en wat dan?

Huwelijk

De ‘klik’

Het gaat om de ‘klik’. Zodra je de klik hebt met iemand, loopt alles makkelijker. Het is net als de klik met die goede vriend of vriendin. Van die persoon kun je veel meer hebben dan van iemand met wie je geen klik hebt. 

Hoe ontstaat die klik? Vrij simpel. Mensen houden van mensen zoals ze zelf zijn. Als ik op jou lijk, zul je mij sneller aardig vinden en dan wordt samenwerken een stuk gemakkelijker. 

En dat ‘op elkaar lijken’ mag je best ruim nemen. Een van de mooiste voorbeelden zijn de voetbalsupporters. Samen zitten ze op de tribune, juichen (en schelden) ze, ze dragen dezelfde kleur shirtjes en sjaaltjes en ze vinden dezelfde club de allerbeste van allemaal. 

Saamhorig lopen ze het stadion uit. Juichend of mopperend over de uitslag, de scheidsrechter of die hufterige aansteller van de tegenstander. 

Thuis hangen ze hun sjaaltje aan de kapstok en trekken ze hun shirtje uit. Dan zijn ze weer die loodgieter, die winkelier, die leerkracht, die advocaat, of de vakkenvuller bij Albert Heijn. Zij komen niet bij elkaar op verjaardagen. In het verkeer kunnen ze zelfs ruzie krijgen met elkaar. Dit is een andere situatie.

Maar over twee weken speelt hun club weer thuis en zijn zij op de tribune de beste vrienden.

Gek? Nee, want ze hebben iets gemeenschappelijks: de liefde voor hun club, de liefde voor het spel en de irritatie van de tegenstander.

Dat verbindt. 

Dat is de klik. 

Voetbalsupporter

En die kom je overal tegen. Kijk maar eens in een restaurant naar verliefde stelletjes die elkaar verliezen in elkaars ogen!

Heb je die klik? Dan wordt alles makkelijker en leuker.

Je hoeft niet verliefd te worden op je boekhouder. Met een tandje minder kan de samenwerking al heel goed zijn.

De boekhoudklik

De boekhoudklik is net zo belangrijk. Hoe is jouw relatie met jouw boekhouder, met jouw administratiekantoor. Goeie kans dat die klik anders is dan bij onze voetbalsupporters of het verliefde stelletje. 

Toch kun je bij een administratiekantoor ook lol en plezier hebben ondanks of dankzij de cijfers.

Het allerbelangrijkste is dat je een klik hebt. Dat je elkaar begrijpt en met elkaar op één lijn ligt. Dat is voor beide partijen prettig en maakt een duurzame relatie mogelijk. 

Er veranderen in de loop van de tijd wel zaken. Jij bent continue met je business bezig, je zorgt voor groei en ontwikkeling. Nieuwe producten en diensten worden toegevoegd en andere gaan weg. Die auto lijkt je wel interessant of zelfs nodig. Het pand waar je ooit in begonnen bent, wordt te klein en je gaat verhuizen.

Natuurlijk ga je niet voor elke beslissing je boekhouder bellen. Bij grotere veranderingen en beslissingen is het wel handig om je boekhouder mee te nemen in het proces. Je administratiekantoor heeft goed inzicht in jouw cijfers en kan deze ook goed uitleggen aan jou.

Wanneer je merkt dat je winst lekker stijgt, dan is het een goed moment om met je boekhouder contact te hebben. Een stijging van de winst (of daling van de kosten) kan ervoor zorgen dat het interessant wordt om je eenmanszaak in te ruilen voor een bv (besloten vennootschap). 

Jouw cijfers

Het bijhouden van een administratie is niet alleen maar nuttig voor de belastingdienst. Soms kan het wel zo voelen, want elk kwartaal worden we aan dit noodzakelijk kwaad herinnerd. 

De ‘offerte’ voor de belastingdienst stellen we zelf op aan de hand van onze omzet en kosten. Zo bepalen we de gift aan deze instelling. 

Natuurlijk zijn de cijfers de bron van de aangifte. Veel belangrijker is dat jouw cijfers het stuurmechanisme is van jouw onderneming. Op basis daarvan kijk je achterom en zie je hoe het is gegaan. Vooruitkijken is niet makkelijk, maar samen met je boekhouder kun je wel een aardig beeld schetsen op basis van die eerdere cijfers. Je maakt een soort weersvoorspelling. 

Dashboard van een auto

Wanneer je auto rijdt, heb je een dashboard. Dat dashboard geeft informatie aan jou. Sommige indicatoren zijn direct belangrijk, zoals je snelheid en de inhoud van je benzinetank, bijvoorbeeld.

Andere indicatoren zijn minder relevant. Dan gaan pas lampjes branden als er een probleem zich voordoet.

Een goede boekhouder geeft je ook zulke informatie. De boekhouder geeft je een softwarepakket. Jij voedt dat met verkoop- en inkoopfacturen. Daarmee creëer je onmiddellijk jouw dashboard.

Jouw boekhouder of administratiekantoor geeft de lampjes die niet meteen zichtbaar zijn. Die combinatie van de actuele cijfers en de kennis en inzicht van jouw administratiekantoor maken het beeld compleet. 

De boekhoudklik

Je boekhouder is jouw samenwerkingspartner. Jullie hebben allebei veel plezier van een goede klik. Sommige administratiekantoren kunnen nog wel eens zeurderig zijn als een paar bonnetjes ontbreken. Dan is die boekhouder de zeurderige partner in een relatie. 

Terug naar ons verliefde stelletje: zij doen er alles aan om de relatie goed te laten zijn. 

De voetbalsupporters vinden dezelfde dingen belangrijk: mooi en winnend voetbal van hun club.

Je bent niet verliefd op je boekhouder. Althans dat komt niet zo vaak voor 😊

Administratie

Wil je succes in je bedrijf hebben dan is een goede en betrouwbare relatie belangrijk.

Het werkt goed om te focussen op de waarden die je gemeenschappelijk hebt met jouw boekhouder, namelijk degelijke en gefundeerde advisering voor jouw bedrijf. 

Daar zijn complete cijfers voor nodig. 

Dat maakt dat beide partijen moeten investeren in de relatie. Het komt van twee kanten. Anders werkt het niet. 

Mis je de klik met je boekhouder? Bespreek het. 

Verbetert het niet? Kijk wat je er zelf aan gedaan hebt, want mogelijk heb je zelf steken laten vallen. En dat kan gebeuren, want je administratie is mogelijk niet je prioriteit. Je bent met je onderneming bezig. 

Cijfers horen er wel bij. Cijfers zijn juist essentieel om je bedrijf blijvend en structureel te laten groeien. 

Merk je dat je de klik met je boekhouder niet meer hebt? Overweeg dan een overstap.

Samenvatting – De boekhoudklik

We kennen allemaal de bekende klik die je met de een wel en met de ander niet hebt.

Daar kunnen we diep psychologische verklaringen voor vinden. We kunnen er vaak ook wat aan doen. 

Met je boekhouder of administratiekantoor is het net zo belangrijk om een klik te hebben: de boekhoudklik! Met die klik wordt alles makkelijker. Zonder die klik moet je blijven trekken en sleuren. Het wordt vermoeiend terwijl goede advisering en inzicht in jouw cijfers juist zo belangrijk zijn.